Alla inlägg den 22 april 2015

Av hubbeshunddagis - 22 april 2015 08:48

Vill bara dela med mig av denna fantastiska video, tycker att den talar för sig själv. Vilket otrioligt arbete de gör för hundarna och fantastiskt att se vad hundarna gör för dem. Ett fint ordspråk lyder: Av en hunds vänlighet kan man lära sig hur människa borde vara.

Av hubbeshunddagis - 22 april 2015 06:44

Att Hubbe är blind är inget som jag tänker på längre, man har lärt sig att leva med det och att anpassa sig efter hans synfel. När jag först fick veta att han kommer att bli blind blev jag förkrossad men bestämde mig med en gång att inte ge upp. Vi började med att han fick en liten hink, en helt vanlig "sandlåde hink" som han fick bära i handtaget under promenaderna. Varje gång det kom en trottoar eller något annat vi skulle ta oss upp för så slog hinken emot istället för den lilla nosen och jag sa tydligt UPP UPP varje gång. Nu tar han sig fram utan problem på promenader ,genom bergen och upp för trappor. STOPP är också ett ord som han reagerar starkt på, när jag säger stopp så är det stopp annars riskerar man att krocka med tex, sandlådan, dörren osv. Jag är bara så imponerad och samtidigt stolt över min Hubbe.

Men medans andra oroar sig över hans blindhet börjar jag bearbeta att han blivit äldre. De senaste månaderna har jag märkt en tydlig förändring. Han är fortfarande pigg och glad, livet är toppen men det är de små detaljerna man lägger märke till. Förut har vi alltid tagit en lång morgonpromenad ca 1 1/2 timma och sen har vi varit ute och sprungit 1 timma på eftermiddagen. Nu är det 1 timmas promenad på morgonen och sen några kortare rastningar under dagen. Han vill fortfarande vara i centrum och älskar att busa med bollen och de andra vovvarna men han är lika nöjd med att få ligga i soffan och bli ompysslad. Men vad som tydligt märks är att han måste kissa oftare, vilket är vanligt när de kommer upp i åren. Så sedan några månader tillbaka har vi gått upp 04:20 och tagit våran entimmas promenad på morgonen, jag vet att han gärna hade sovit längre men för att han ska få en stunds egentid innan dagis och hinna komma ut innan lämningarna sker mellan 06:00-09:00 har detta blivit en rutin för oss. På helgerna brukar vi däremot försöka unna oss en sovmorgon till 07:00.  

 

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards