Alla inlägg under augusti 2015

Av hubbeshunddagis - 25 augusti 2015 16:00

 

Jag har fortfarande inte förstått att han är borta, Hubbe kommer inte tillbaka. Jag går med en konstant klump i magen, jag mår illa, samtidigt som jag ler och skrattar. Jag väntar fortfarande på att han ska komma genom dörren när jag ropar, vilket jag fortfarande gör då och då, av vana så kommer det bara. Jag vaknar på morgonen men han är inte där, det är så tyst hemma, trotts Loke som busar och Hubbe som inte gjorde mycket väsen av sig så känns det i hela lägenheten. Hubbe var och är min bästa vän. Jag kan inte minnas hur det såg ut innan Hubbe kom in i mitt liv för 11 år sedan den 18:de oktober på min födelsedag. Han kom in i mitt liv när jag behövde det som mest och har alltid funnits vid min sida, jag är honom evigt tacksam.

Jag vet att många blev shockade, ena dagen firade vi hans 11-årsdag, 2 dagar senare var han borta. Jag vill att alla ska minnas honom som den fantastiska farbrorn han var, om än en väldigt bestämd herre. Men jag vill ändå berätta då Hubbe har påverkat mångas liv. På nått sätt så har även den mest hundrädda kunnat släppa en del av sin rädsla bara genom att känna hans närvaro. Trotts att han var blind så kunde han hitta bollen, hur långt den än kastades så hittade han den med sin svans som viftade likt en helikopter. Han tog hand om barnen i vår närhet och de tog hand om honom.

Jag kan skriva hur mycket som helst och kanske kommer jag berätta mer om Hubbe, hans bus, ideer, hans kloka varma personlighet och mer därtill men nu vill jag ge er en kortfattad förklaring till hans bortgång.


Torsdag Den 20 augusti 2015, jag såg så mycket fram emot att få fira hans födelsdag, presenter inhandlade och tårtan var gjord. Men några dagar innan hade jag en känsla i kroppen, han var trött, helt plötsligt behövde vi gå ut på toaletten mitt i natten vilket aldrig händer annars, men jag tänkte att han har kanske en dålig dag, vilket vi alla kan få ibland. Fredagen kom och vi åkte till jobbet som vanligt, men jag märkte direkt, han vägrade äta vilket han aldrig skulle göra sedan vi gick över till färsfoder. Han behövde gång på gång gå ut, han fick inte behålla varken sin medicin eller vattnet han drack, han kändes inte kontaktbar. Efter samråd med veterinär så stod det klart att dagen jag fasat för har kommit, medicinen han använt de senaste åren har slagit ut magen på honom. Jag viste som sagt att det kunde hända, jag viste det men hur förbereder man sig för något sådant.

Jag pratade länge med veterinären som först sa att han omedelbart måste sluta med sin medicin, min första tanke, utan den får han det jobbigt, väldigt jobbigt. Jag fick förslaget att lägga in honom på intensivvård och att vi sedan kunde prova oss fram till en annan medicin, jag kände direkt att hur mycket jag än älskar honom så kan jag inte utsätta honom för något sådant! Han är ingen försökskanin, han är min bästa vän, och långt inne i mitt hjärta så viste jag att hans leder inte skulle orka en lång kall vinter till.

Under eftermiddagen och kvällen gjorde vi bara sådant som han älskade, busa med bollen, simma i havet men jag kände att något är fel, han försökte säga något. Det blev kväll och läggdags, men han ville inte ligga på sin vanliga plats under mitt täcke med huvudet på kudden emellan mig och Jimmie. Han gick till en stor kudde som vi har på golvet och jag gick efter. Där låg vi hela natten, han tittade på mig, puffade med sin nos och det var då jag förstod det jag aldrig trott på när någon sa förut. Att han kommer visa för mig när det det är dags. Det blev morgon och resten vet ni. Att se honom somna in och försvinna bort är det värsta jag varit med om, samtidig som jag såg ett lugn och en sån frid, så mycket kärlek.  

Jag är så tacksam att Loke kom in i mitt liv vid precis rätt tid, trotts den korta tid som han fick med Hubbe så ser jag nu att Hubbe påverkat honom och präglat honom på sitt allra bästa sätt. Nu är det hans tur att skina vilket han redan gör med sin blotta närvaro.

     

             


They say memories are golden
well maybe that is true.
I never wanted memories,
I only wanted you.

A million times I needed you,
a million times I cried.
If love alone could have saved you
you never would have died.

In life I loved you dearly,
In death I love you still.
In my heart you hold a place
no one could ever fill.

If tears could build a stairway
and heartache make a lane,
I'd walk the path to heaven
and bring you back again.

Our family chain is broken,
and nothing seems the same.
But as heaven calls us one by one,
the chain will link again.

 


Av hubbeshunddagis - 19 augusti 2015 07:04

Det är alldeles för enkelt att skaffa hund idag, vare sig det är en valp eller en vuxen hund. Man kan genom ett enkelt klick på blocket få tag i en hund som tycks vara lämplig och hämta den nästkommande dag. Jag tycker inte att detta är ett okej system, vi har ett ansvar som hundägare! Innan vi åker och köper en hund baserat på dess utseende, söta ögon och lurviga svans måste vi rannsaka oss själva och ställa oss frågan: HAR JAG TID FÖR EN HUND?

Det blir allt vanligare att när hunden uppnår tonåren läggs den ut på blocket eller lämnas till ett hundstall för att den inte lyssnar, är för mycket, tuggar sönder och tar över hemmet, en jobbig problemhund som det så fint kallas idag.

Missförstå mig inte nu, jag har full förståelse att det kan hända olyckor eller uppstå andra omständigheter som gör att man måste göra det svåra valet att överlåta sin hund till någon annan. Jag stöttar även flera ideela organisationer som tex Hundstallet där de tar hand om hundar som är i behov av ett nytt hem. Men att skaffa hund och efter några veckor inse att det tar för mycket tid eller att byta hund efter hund så fort de kommit upp i tonåren är inte okej! 


Kanske har tanken slagit dig och du har börjat fundera på att skaffa hund, valp eller kanske överta en äldre vovve.

Här nedan finner ni information och länkar som kan hjälpa dig i ditt sökande.


Till dig som valpköpare

Lägg minst lika mycket vikt vid valet av hundras och valp som av ny bil, bostad eller mobiltelefon. Är det en tex en lugn sällskapshund eller en uthållig jakthund som passar dig bäst. Läs på om olika hundraser och deras typiska drag. En valp kostar omkring 12 000 kronor och uppåt, men låt inte priset vara den avgörande faktorn; en billig valp kan bli en dyr affär i slutänden. Ta reda på så mycket som möjligt om den hundras du är intresserad av, läs mer på sidan Hundraser & valpkullar. Ha inte för bråttom när du väljer hundras!

Åk alltid hem till uppfödaren, vare sig det är en renrasig hund eller blandras så vill du se valpen i dess hemmiljö och hur den vuxit upp. Be att få träffa tiken/mamman till valparna, ibland finns även fadern på plats. Åk aldrig till en parkeringsplats eller liknande, de flesta insmugglade hundar säljs via mellanhänder ofta på offentliga platser.

Innan du köper hund, försäkra dig om att du har tid och möjlighet att ta hem en liten valp. Nu har du möjlighet att bygga en stark, bra relation från grunden och lära din hund sådant den behöver kunna för en vardag tillsammans med dig. En valp får lämna sin uppfödare tidigast vid åtta veckors ålder, men då är den fortfarande liten och hjälplös. Spara all din semester eller ordna på annat sätt så att du inte behöver lämna din valp ensam den första tiden.

Mer information om att köpa valp finner du här.


Till dig som söker en vuxen hund

Det finns olika orsaker till att man omplacerar hundar i Sverige idag. Det behöver alltså inte vara en "problemhund" utan det kan bero på ändrade familjeförhållanden, sjukdom osv.

Därutöver finns förstås individer som ägaren av andra orsaker inte vill ha kvar. Kanske kräver hunden motion och aktivitet i en utsträckning som ägaren inte kan tillgodose. Det kan naturligtvis också handla om hundar som har avvikelser i beteendet som inte är möjliga för ägaren att träna bort. Som spekulant på en vuxen hund bör du förhöra dig noga om orsaken till att hunden behöver flytta.

Det finns både fördelar och nackdelar med att bli ägare till en vuxen hund. Mitt råd är att ta reda på så mycket du bara kan om hunden. Fördelen är att grundarbetet förmodligen redan är gjort. Nackdelen är att du inte vet vad hunden har i bagaget och din möjlighet till att påverka hundens uppfostran är mer begränsad.

Ställ så många frågor du bara kan som tex: Är hunden frisk? Är den rädd för något? Hur är den runt människor, barn och andra hundar och djur? Kan hunden vara lös? Koppeltränad? Vaktar den? Jagar den? Ja detta är bara några tips på frågor att ställa, gör en lista och tveka inte. Det gäller din och hundens framtid tillsammans.

För mer info om att skaffa en vuxen hund klickar ni här.


Det finns hur mycket som hels att skriva, vad man ska tänka på osv. Hoppas ni fått lite mer på benen inför hundägarskapet. Här nedan finner ni fler sidor med nyttig information samt länk till Hundstallet som jobbar med omplaceringar av hundar i alla åldrar.


KÖPA HUND.SE

http://www.skk.se/sv/kopahund/


SVENSKA KENNELKLUBBEN

http://www.skk.se/


ALLT OM HUNDAR

http://www.alltomhund.se/


ALLA HUDRASER.COM

http://www.allahundraser.com/


HUNDSTALLET

http://hundstallet.se/


     



Av hubbeshunddagis - 18 augusti 2015 07:09

I går var vi på Freestyle kurs på Hundakademin i Lindome. Det var jag tillsammans med Loke och Sara med Alvin.

Så otroligt rolig och inspirerande kurs, vi ser alla fyra fram emot de fem kommande måndagarna. Vi kan varmt rekommendera denna kurs tillsammans med Alexandra som är kursledare, en lättsam, glad och positiv tjej som själv även tävlar i Freestyle.


Men vad är då Freestyle?


Freestyle är en av våra yngsta officiella hundsporter men den har snabbt blivit mycket populär. Välj ut någon av dina favoritlåtar och låt din hund utföra konster och göra tricks till musiken – här handlar det om show, utstrålning och glädje! Heelwork To Music är en variant av freestyle, även det till musik.

I en freestyletävling utför du och din hund tillsammans ett program till musik. Det är en hundsport med ett stort mått av frihet, du får gärna vara kreativ och originell när du skapar ert framträdande och ni kan göra en personlig tolkning av musiken du valt. Väl inne i ringen ska det synas att samarbetet mellan dig och din hund är glädjefyllt, hunden ska helst både glatt och villigt åtlyda dina signaler. Sporten är mycket publikvänlig.


Vill ni veta mer om denna fantastiskt roliga hundsport besök gärna Svenska hundfreestyleklubben genom att klicka här. Kanske är ni även intresserade av att gå denna kurs och då kan vi varmt rekommendera Hundakademin där vi går de flesta av våra kurser. Ni hittar freestylekursen samt deras övriga kursutbud genom ett litet klick här.


Låt er inspireras av dessa videor nedan:



Här finns lite bilder från vår första träning, två superglada och positiva vovvar som bjöd på sig själva.

                             


Vi han även med lite miljöträning utanför kållered köpcentrum innan träningen började


 



Av hubbeshunddagis - 17 augusti 2015 07:36

Måndag morgon och dagens gäster anländer en efter en. Jag har haft en fantastisk helg på alla vis, det enda som kunde gjort det bättre är om vovvarna var med. Tro det eller ej men jag har faktiskt hundvakt åt Hubbe och Loke ibland också. Hur mycket jag än älskar och vill tillbringa min tid så mycket som möjligt med dem så finns det ju tillfällen när man väljer och ibland även måste lämna bort dem. Det är lika nyttigt för oss människor som för dem.

Jag har full förståelse för känslorna som kan svämma över när det tex är dags att lämna hunden på dagis för första gången eller när det är dags för en utlandsresa och hunden ska vara en vecka på pensionat.

Men väldigt ofta ligger det hos oss som hundägare, vi stressar upp oss och oroar oss helt i onödan. Har man hittat ett dagis eller pensionat så är det viktigt att man känner 100% tillit till personalen som jobbar där, detsamma gäller även om det är en vän eller familjemedlem som tar hand om vovven. Jag har min familj på öarna som mer än gärna tar hand om Hubbe och Loke när det behövs, men ibland så gör vi saker ihop där de inte kan följa med och i helgen var ett av de tillfällena när vi skulle på Sven-Ingvars i Huskvarna. Då är jag så otroligt tacksam för Helene och Kent som alltid öppnar sin dörr för mina fyrfotavänner. 06:00 ringde klockan i lördags morgon och jag packade in två trötta pojkar i bilen för att köra dem till Stora Höga/Stenungsund för att sedan vara redo att åka från öarna mot Jönköping med 10:20 färjan. Visst kan det kännas som en bit att åka för en natt MEN jag säger att det är värt det 100gånger om. Helene och Kent är som en extra matte och husse, de tar hand om och ger så otroligt mycket kärlek till Hubbe och Loke, precis som det vore deras egna.

Prices som vi rekommenderar när man lämnar sin hund på dagis, att vara hurtig och peppande gör jag även när vi lämnar våra, vart de än är. Jag gör ingen stor grej utav det och säger faktiskt inte ens hej då. När de väl har kommit in och har fullt upp med annat så lämnar jag dem. Ofta så känner de ju på sig redan innan vi lämnar hemmet att något är på gång. Vad jag vill säga med detta blogginlägg är att vi som hundägare får välja våra tillfällen när vovvarna ska få följa med eller inte. Jag tar med mina så ofta jag bara kan men som sagt så finns det tillfällen när man behöver ta ett steg tillbaka och tänka vad som är bäst för hunden. Det finns tillfällen då jag har kunnat ta med dem men valt att avstå då jag endast hade tagit med dem för min egna skull när jag vet att de hade haft det mycket bättre hos tex Helene och Kent där de var i helgen tillsammans med 3 andra labradorflickor och fick bada och njuta hela dagarna.


Några tips till er som tänkt lämna er hund på dagis eller pensionat:


För att hitta ett bra hunddagis kan du prata med din uppfödare, dina hundvänner eller andra erfarna hundbekanta. Rutiner varierar mycket mellan dagis, det är därför viktigt att du hittar ett alternativ som passa både dig och din hund. Du bör också kontrollera att hunddagiset har lämpliga försäkringar, att ni skriver avtal och att det inte finns några anmärkningar från länsstyrelsens djurskyddsinspektörer. Besök gärna dagiset, var ute i god tid då besöken oftast inte är går att göra oanmälda. Var inte rädd att ställa frågor till personalen och berätta för dem vad din hund har för behov.


När du väljer pensionat bör du besöka pensionatet och ta reda på vad de erbjuder. Det kan vara stora variationer mellan hur ofta hundarna rastas, om de går på promenader och/eller rastas i rastgård, hur hundarna hålls osv. Precis som med hunddagis erbjuder en del pesnionat även extra tjänster som pälsvård, hundmassage, träning, kloklippning med mera. Försök att hitta ett pensionat där du tror att din hund kommer att trivas och där du själv känner dig bekväm med att lämna din hund. Viktigt även här att du bör kontrollera att pensionatet har lämpliga försäkringar, att ni skriver avtal när hunden lämnas och att man inte har några anmärkningar från länsstyrelsens djurskyddsinspektörer.


På vårt dagis och pensionat strävar vi efter en lugn och trygg miljö där hundarna får sina behov uppfyllda efter den enskilda individen, ingen hund är ju den andra lik, de har alla olika behov.


Som ni kan se här nedan sså njöt Hubbe och Loke tillsammans med tjejerna i helgen


 



Av hubbeshunddagis - 12 augusti 2015 11:55

Som jag tidigare nämnt har jag gått över till färskfoder och börjat BARFA både Hubbe och Loke. Jag är så nöjd med resultatet och skillnaden på när jag gav torrfoder att jag valt att ta in ett färskfoder från Pondus som nu finns att köpa på vårat dagis.

Anledningen till att jag gått över är tack vare några av våra gäster som även de ger färskfoder samt Sara som jobbar här på dagiset. Till en början tyckte jag att det verkade krångligt men så är faktiskt inte fallet. Jag tinar och styck fryser portionerna en dag i veckan som sedan räcker för kommande vecka alltså ca 7 dagar framåt. 


Men vad är då BARF och varför bör våra hundar äta färskfoder?

 BARF står för Biologiskt Anpassad Rå Föda, det handlar om att olika arter är anpassade för olika kost och att vi mår bäst av att äta det som vår kropp är anpassad att äta, även om vi kan överleva på annat.


För att hunden skall må bra behöver den en balanserad kombination av kött, ben och organ av tre olika djur. BARF är den mest naturliga maten för din hund. Men det är en liten skillnad på att BARF och färskfoder.


I färskfoder finns det stora variationer av innehåll, men de flesta består av en mald blandning av rått kött, inälvor samt olika sorters grönsaker. Färskfoder är ofta helfoder, dvs. de innehåller tillsatta mineraler och vitaminer. Färskfoder kan också innehålla ris, potatis eller spannmål.

Den största skillnaden mellan BARF och färskfoder har tidigare varit att BARF är endast ett halvfoder, där man själva blandar ihop kött (färskfryst), ben, organ och grönsaker. Nu när det finns ett BARF-helfoder kan skillnaderna verka mindre men de flesta färskfoder för hundar som finns på marknaden innehåller kolhydrater och tillsatta vitaminer/mineraler medan BARF endast består av rått kött, ben, organ, grönsaker och oljor.


Efter att jag övergått till färskfoder har följande skett:

*Avföringen har minskat avsevärt.

*Hubbes tandsten har börjat avta.

*Andedräkten luktar friskt och gott.

*Pälsen har blivit blankare.

*Öronen känns renare och friskare på Hubbes stora hängande öron som tidigare behövde rengöras med jämna mellanrum.

*Fäller inte lika mycket.

Denna förändring har skett på ca en månads användnig av Pondus färskfoder.


Vad är då Pondus färskfoder?


Pondusfoder är ett familjeföretag och ett av de av de första bolagen i Norden som tillverkat färskfoder. De startade 1993 och har sedan dess försett hundar i norra delarna av Sverige och Finland med mat. Efter att ha mättat hundar uppe i norr i drygt 20 års tid var dags att utöka och de finns nu runtom i Sverige.

Pondusfoder - ett foder gjort på lokala råvaror

Pondus tillverkar och saluför Produkter av högsta kvalité både Helfoder, kompletteringsfoder och färskfrysta tuggben.

• Baserade på animaliska Svenska råvaror.
• Fulla på nyttiga fetter och proteiner.
• Bra för päls och känsliga magar.
• Används av både sällskapshundar och toppresterande tävlingshundar.
• Färskfrysta tuggben från Norrländska nötdjur.



På dagiset har vi nu två sorters helfoder, Orginal och 3XP samt färskfrysta revben.

Kotaka oss gärna vid frågor och info samt priser på tel 0721-772299 eller maila: hubbeshunddagis@hotmail.com


   


Vi erbjuder våra dagisgäster stora goda revben för 12:-/st  kan även köpas 3 för 30:-


 

Av hubbeshunddagis - 11 augusti 2015 07:15

Tidig tisdag morgon och våra underbara gäster anländer en efter en. Mornarna är otroligt mysiga, någon är morgontrött och sover en extra timma, i andra änden ligger någon och tuggar och myser med ett gott ben. Förutom tuggandet på ben och de avslappnande snarkningarna i takt med radions lugnande musik så är det helt tyst. Ingen oro, ingen stress, det är precis som det ska vara.

Höstterminen har nu varit igång under ca en veckas tid och det är skönt att vara igång igen efter semestern. Trotts det regniga vädret i juli så har vi ändå haft det väldigt bra.

Med höstterminens start har jag glädjen att få berätta att Sara som varit här under våren kommer att stanna här hos oss. Några av er har redan träffat henne och hennes två stjärnor Alvin och Nemo. Sara har varit här dagtid men kommer nu även att ta över några eftermiddagar i veckan och ta hand om era fyrfota vänner när det är dags att gå hem för dagen. För er som inte vet vem Sara är så kan jag berätta att hon är en mysig, positiv och glad tjej som liksom jag brinner för allt som har med hundar att göra. Hon har en lugn, trygg energi som avspeglar sig på våra gäster och ser alltid till deras bästa. Under hösten kommer jag att börja vidareutbilda mig under kvällar och helger då känner jag mig helt trygg med att veta att hon är här och tar hand om dagiset.

Nytt på dagiset är även att vi tagit in färskfoder från Pondus. Det är ett norrländskt foder baserat på svenska animaliska råvaror. Vi har tagit in både Orginalen samt 3XP och även färskfrysta revben. Besök gärna deras hemsida för att veta mer genom att klicka här, eller kontakta oss direkt på Hubbes Hunddagis.

 Ett inlägg om färskfoder, vad det är m.m kommer under dagen. Hubbe och Loke har övergått helt till färskfoder och det är verkligen lyckat.

 

Sara och Nemo

 

 

     


Ovido - Quiz & Flashcards