Direktlänk till inlägg 17 augusti 2015

Att lämna bort sin bästa vän ibland ett måste

Av hubbeshunddagis - 17 augusti 2015 07:36

Måndag morgon och dagens gäster anländer en efter en. Jag har haft en fantastisk helg på alla vis, det enda som kunde gjort det bättre är om vovvarna var med. Tro det eller ej men jag har faktiskt hundvakt åt Hubbe och Loke ibland också. Hur mycket jag än älskar och vill tillbringa min tid så mycket som möjligt med dem så finns det ju tillfällen när man väljer och ibland även måste lämna bort dem. Det är lika nyttigt för oss människor som för dem.

Jag har full förståelse för känslorna som kan svämma över när det tex är dags att lämna hunden på dagis för första gången eller när det är dags för en utlandsresa och hunden ska vara en vecka på pensionat.

Men väldigt ofta ligger det hos oss som hundägare, vi stressar upp oss och oroar oss helt i onödan. Har man hittat ett dagis eller pensionat så är det viktigt att man känner 100% tillit till personalen som jobbar där, detsamma gäller även om det är en vän eller familjemedlem som tar hand om vovven. Jag har min familj på öarna som mer än gärna tar hand om Hubbe och Loke när det behövs, men ibland så gör vi saker ihop där de inte kan följa med och i helgen var ett av de tillfällena när vi skulle på Sven-Ingvars i Huskvarna. Då är jag så otroligt tacksam för Helene och Kent som alltid öppnar sin dörr för mina fyrfotavänner. 06:00 ringde klockan i lördags morgon och jag packade in två trötta pojkar i bilen för att köra dem till Stora Höga/Stenungsund för att sedan vara redo att åka från öarna mot Jönköping med 10:20 färjan. Visst kan det kännas som en bit att åka för en natt MEN jag säger att det är värt det 100gånger om. Helene och Kent är som en extra matte och husse, de tar hand om och ger så otroligt mycket kärlek till Hubbe och Loke, precis som det vore deras egna.

Prices som vi rekommenderar när man lämnar sin hund på dagis, att vara hurtig och peppande gör jag även när vi lämnar våra, vart de än är. Jag gör ingen stor grej utav det och säger faktiskt inte ens hej då. När de väl har kommit in och har fullt upp med annat så lämnar jag dem. Ofta så känner de ju på sig redan innan vi lämnar hemmet att något är på gång. Vad jag vill säga med detta blogginlägg är att vi som hundägare får välja våra tillfällen när vovvarna ska få följa med eller inte. Jag tar med mina så ofta jag bara kan men som sagt så finns det tillfällen när man behöver ta ett steg tillbaka och tänka vad som är bäst för hunden. Det finns tillfällen då jag har kunnat ta med dem men valt att avstå då jag endast hade tagit med dem för min egna skull när jag vet att de hade haft det mycket bättre hos tex Helene och Kent där de var i helgen tillsammans med 3 andra labradorflickor och fick bada och njuta hela dagarna.


Några tips till er som tänkt lämna er hund på dagis eller pensionat:


För att hitta ett bra hunddagis kan du prata med din uppfödare, dina hundvänner eller andra erfarna hundbekanta. Rutiner varierar mycket mellan dagis, det är därför viktigt att du hittar ett alternativ som passa både dig och din hund. Du bör också kontrollera att hunddagiset har lämpliga försäkringar, att ni skriver avtal och att det inte finns några anmärkningar från länsstyrelsens djurskyddsinspektörer. Besök gärna dagiset, var ute i god tid då besöken oftast inte är går att göra oanmälda. Var inte rädd att ställa frågor till personalen och berätta för dem vad din hund har för behov.


När du väljer pensionat bör du besöka pensionatet och ta reda på vad de erbjuder. Det kan vara stora variationer mellan hur ofta hundarna rastas, om de går på promenader och/eller rastas i rastgård, hur hundarna hålls osv. Precis som med hunddagis erbjuder en del pesnionat även extra tjänster som pälsvård, hundmassage, träning, kloklippning med mera. Försök att hitta ett pensionat där du tror att din hund kommer att trivas och där du själv känner dig bekväm med att lämna din hund. Viktigt även här att du bör kontrollera att pensionatet har lämpliga försäkringar, att ni skriver avtal när hunden lämnas och att man inte har några anmärkningar från länsstyrelsens djurskyddsinspektörer.


På vårt dagis och pensionat strävar vi efter en lugn och trygg miljö där hundarna får sina behov uppfyllda efter den enskilda individen, ingen hund är ju den andra lik, de har alla olika behov.


Som ni kan se här nedan sså njöt Hubbe och Loke tillsammans med tjejerna i helgen


 



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av hubbeshunddagis - 12 januari 2016 11:57

Oj, va längesedan vi gjorde ett inlägg här på bloggen, men nu tyckte vi att det var dags igen. Så nu passar vi på medans våra fyrfota vänner får en välförtjänt vila efter promenader och aktiviteter så här står vi med lunchlådan i handen och ska försö...

Av hubbeshunddagis - 19 oktober 2015 07:14

NYHETER PÅ HUBBES HÖSTEN 2015   Vi vill börja med att tacka för det fortsatta förtroendet ni har för oss när ni lämnar era vänner här på Hubbes, vi vill inte göra er avundsjuka men vi har verkligen världens bästa och mest givande jobb som får del...

Av hubbeshunddagis - 23 september 2015 09:50


Nu är hösten här och allt fler hundägare tar med sin fyrbenta familjemedlem till skogen. Men bland prasslande löv och vidsträckta motionsstråk lurar flera faror för hunden. Vi har samlat en del av farorna här och vad du kan tänka på samt tips om fara...

Av hubbeshunddagis - 7 september 2015 11:42


För många hundägare kan kloklippning kännas som en tyngd på axlarna, av rädsla att klippa fel, kanske har man råkat göra det en gång och fått panik, det blöder ju trotts allt en del om man skulle komma åt pulpan. Men jag vill påpeka att det absolut i...

Av hubbeshunddagis - 3 september 2015 07:55

Hösten är här med sina vackra färger och friska vindar. Även om det kommer "lite" regn då och då så känns det faktiskt riktigt härligt. Många av våra gäster har haft det tufft under sommarens varma dagar och det är härligt att se hur energin kommer t...

Ovido - Quiz & Flashcards