Direktlänk till inlägg 8 juli 2015

Det där med lösa hundar och att använda koppel

Av hubbeshunddagis - 8 juli 2015 07:09

Igår inträffade något som jag tycker börjar bli allt för vanligt och absolut inte okej!

Jag går en liten runda tillsammans med Hubbe och Loke, eftersom Loke bara är 14 veckor gammal innebär det att rundan är väldigt kort, tar ca 10 min med alla stop för att bekanta sig med omgivningen samtidigt som jag passar på att träna honom på att fokusera på mig och inte bry sig om varken människor eller andra hundar som passerar.

På avstånd ser jag en lös hund tillsammans med ägare och tänker för mig själv att de har säkert kontroll på sin hund eller så kopplar de den väl annars, Men NEJ! Istället kom en hund i rusande fart emot oss och samtidigt ropar ägaren: Han vill bara hälsa!

Vad som hände sedan var inte så mycket mer än att jag berättade för ägaren precis vad jag tyckte om situationen vilket ledde till att denna hundägare faktiskt förstod och tackade för min uppriktighet.

Jag vill börja med att säga att jag älskar hundar, de får gärna hälsa på mig, men inte på mina hundar. Jag och endast jag avgör när de får hälsa på en annan hund och då är det under ordnade former. Inte när mina är kopplade och det kommer en i rusande fart och skäller, men inte häller om den mötande hunden är kopplad.

Jag har idag en blind hund som endast kan höra och lukta sig till men kan inte avgöra vem eller vad det är som kommer rusande mot honom eller oss. Jag har även en valp på 14 veckor som inte behöver uppleva dessa skrämmande möten. Men vare sig det är en blind hund, en valp, kanske en supervänlig hund osv så spelar det ingen roll, inga lösa hundar runt mig, Hubbe, Loke, dagisgästerna eller andra hundar jag arbetar/promenerar med.

Precis som jag har mina vänner har Hubbe och Loke sina, de behöver inte hälsa på alla de träffar. Om jag skulle stanna för att hälsa på alla jag möter varje dag så hade jag fått ha det som heltidsjobb.

Jag hinner inte skriva så mycket mer om detta nu men kommer lyfta detta i ett inlägg inom kort. Hittade en kanonbild som beskriver de olika situationerna på ett bra sätt.

 


 
 
Sandra & Nanook

Sandra & Nanook

19 mars 2016 13:00

Så bra bild! Den beskriver ju precis hur det är! Varför skall alla hundar älska alla!?? Håll hundarna borta från andra så uppstår inte problem, man måste ju fråga ägaren först om det är okej om man nu vill att ens hund skall hälsa! Man vet ju inte vad den andra hunden har varit med om osv. Det är faktiskt inte naturligt för hundar att hälsa på en massa hundar som inte tillhör flocken/ familjen. Det räcker om de har några kompisar som de träffar ibland. Jag har en hund som behöver lite utrymme för att vara bekväm och jag hatar när lösa hundar kommer springande! Förra veckan blev vi dessutom påhoppade av en lös hund vars ägare inte syntes till förrän efter ett par minuter och jag blev dessutom rätt illa biten i benet.
Se mitt inlägg:
nanookthemalamute.blogspot.se/2016/03/mitt-hatobjekt-agare-till-losa-hundar.html

http://nanookthemalamute.blogspot.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av hubbeshunddagis - 12 januari 2016 11:57

Oj, va längesedan vi gjorde ett inlägg här på bloggen, men nu tyckte vi att det var dags igen. Så nu passar vi på medans våra fyrfota vänner får en välförtjänt vila efter promenader och aktiviteter så här står vi med lunchlådan i handen och ska försö...

Av hubbeshunddagis - 19 oktober 2015 07:14

NYHETER PÅ HUBBES HÖSTEN 2015   Vi vill börja med att tacka för det fortsatta förtroendet ni har för oss när ni lämnar era vänner här på Hubbes, vi vill inte göra er avundsjuka men vi har verkligen världens bästa och mest givande jobb som får del...

Av hubbeshunddagis - 23 september 2015 09:50


Nu är hösten här och allt fler hundägare tar med sin fyrbenta familjemedlem till skogen. Men bland prasslande löv och vidsträckta motionsstråk lurar flera faror för hunden. Vi har samlat en del av farorna här och vad du kan tänka på samt tips om fara...

Av hubbeshunddagis - 7 september 2015 11:42


För många hundägare kan kloklippning kännas som en tyngd på axlarna, av rädsla att klippa fel, kanske har man råkat göra det en gång och fått panik, det blöder ju trotts allt en del om man skulle komma åt pulpan. Men jag vill påpeka att det absolut i...

Av hubbeshunddagis - 3 september 2015 07:55

Hösten är här med sina vackra färger och friska vindar. Även om det kommer "lite" regn då och då så känns det faktiskt riktigt härligt. Många av våra gäster har haft det tufft under sommarens varma dagar och det är härligt att se hur energin kommer t...

Ovido - Quiz & Flashcards