Direktlänk till inlägg 17 juni 2015

Alla hundar vill inte hälsa

Av hubbeshunddagis - 17 juni 2015 06:00

Något vi hundägare ofta stöter på är människor som gärna vill hälsa på våra hundar. Det kan vara under promenaden, grannen, nyfikna barn när vi passerar parken osv. Både hundvana människor och icke hundvana människor vill gärna sträcka fram handen för att klappa. Jag tror att många som jag ofta säger ja, känner ni igen er? Men vad får min hund ut av att hälsa på denna främmande människa?

Jag har börjat reflektera i detta ännu mer nu när jag sitter med en 11 veckors valp vid min sida, han är som en liten magnet, vilket jag förstår, valpar är ju underbara. Men de husen jag passerat varje dag med Hubbe innan Loke kom hem som aldrig visat något intresse för denna gamla man är nu snabba på att få se det lilla knytet vid hans sida. Mina tankar kring det är att han är bara liten under några få månader, det går snabbt och vips är han tonåring för att sedan bli en fullvuxen labrador. Vill dessa människor hälsa på honom då?


Våra hundar har precis som oss olika mycket integritet, olika mycket intresse av andra människor och hundar och en del hundar bär även med sig rädslor kopplade till situationer, människor eller andra hundar.


Några exempel på hur hälsningarna kan gå till, kanske känner ni igen er:


1. Grann föräldern som frågar om dennes barn får hälsa på hunden. För det är ju så bra att barn lär sig att respektera djur tidigt. Dessa barn har oftast ingen hundvana och sträcker lite rädda fram handen men så fort hunden närmar sig för att lukta bli barnen så rädd att den snabbt drar tillbaka handen och ställer sig bredvid sin förälder.
Hur tror vi hunden uppfattat den här situationen? Tyckte hunden att det var trevligt?


2.Personen som sätter sig på huk och inte sträcker fram händerna men sträcker fram ansiktet så långt det går och blundar och väntar på en blöt kyss från hunden den aldrig träffat förut.


3.Personen som böjer sig framåt, sträcker fram handen och sakta går mot hunden samtidigt som man säger med gullig röst: Åååå hej lilla vän, kom och häls, jag är inte farlig?!
En lockande röst medan dennes kroppsspråk kan tolkas som hotfullt, dubbla signaler! Vad tycker vår hund om detta?


4.En förbipasserande längs promenaden som “har extremt mycket hundvana”. Bankar hunden lätt i sidan tre gånger och säger: Fiiiiiiin vovve men en djup stämma.
Har ni också träffat denne? Tycker vår hund att det här är en trevlig hälsning? Står den där med öronen bakåtslickade och svansen lite spänd mellan bakbenen för att den är lojal eller för att den vill?


5. Personen som gärna pratar hund (eller annat) med matte eller husse men respekterar hundens integritet. Hunden kanske går fram och nosar lite på benet och på handen men personen låter det vara där.
Detta är den sortens hälsning som jag föredrar när jag stöter på människor ute. Mina hundar ska inte vara ett gosedjur för främmande människor som gärna vill borra in sin näsa i min hunds päls.


Men ändå är det så svårt att säga nej? Varför?
Vi vill ju alltid våra hundars bästa, vi ger dem den mat vi tror är bäst för dem, vi leker deras favoritlekar så ofta vi kan, vi lägger tusentalskronor varje år på att de ska få bra vård och vi bäddar deras säng (som vi tror att de ska uppskatta men som de ändå bäddar om) innan de ska sova på kvällen.
Vi hundägare behöver bli bättre på att sätta vår hunds behov i fokus framför dessa andra människors behov.


Vi hälsar inte på alla vi möter, varför ska våra hundar göra det? Mina hundar precis som jag har sina vänner att umgås med, självklart innebär inte det att de aldrig får hälsa.

Precis som det finns hundrädda människor finns det hundar som är osäkra och rädda för främmande människor och i vissa fall även främmande hundar.

Om vi förklarar för de personer vi möter så hoppas och tror jag att de förstår.


Nu närmar det sig midsommar och det innebär dans runt midsommarstången, det perfekta tillfället att miljöträna Loke, med Hubbe vid hans sida. Jag kommer att gå till midsommarstången med mina pojkar och just denna gång går det ut på att INTE hälsa och att INTE rusa fram till främmande människor och hundar. Jag kommer att säga Nej och förklara varför de inte får hälsa och hålla mig till det utan att få dåligt samvete över att jag sagt Nej!

 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av hubbeshunddagis - 12 januari 2016 11:57

Oj, va längesedan vi gjorde ett inlägg här på bloggen, men nu tyckte vi att det var dags igen. Så nu passar vi på medans våra fyrfota vänner får en välförtjänt vila efter promenader och aktiviteter så här står vi med lunchlådan i handen och ska försö...

Av hubbeshunddagis - 19 oktober 2015 07:14

NYHETER PÅ HUBBES HÖSTEN 2015   Vi vill börja med att tacka för det fortsatta förtroendet ni har för oss när ni lämnar era vänner här på Hubbes, vi vill inte göra er avundsjuka men vi har verkligen världens bästa och mest givande jobb som får del...

Av hubbeshunddagis - 23 september 2015 09:50


Nu är hösten här och allt fler hundägare tar med sin fyrbenta familjemedlem till skogen. Men bland prasslande löv och vidsträckta motionsstråk lurar flera faror för hunden. Vi har samlat en del av farorna här och vad du kan tänka på samt tips om fara...

Av hubbeshunddagis - 7 september 2015 11:42


För många hundägare kan kloklippning kännas som en tyngd på axlarna, av rädsla att klippa fel, kanske har man råkat göra det en gång och fått panik, det blöder ju trotts allt en del om man skulle komma åt pulpan. Men jag vill påpeka att det absolut i...

Av hubbeshunddagis - 3 september 2015 07:55

Hösten är här med sina vackra färger och friska vindar. Även om det kommer "lite" regn då och då så känns det faktiskt riktigt härligt. Många av våra gäster har haft det tufft under sommarens varma dagar och det är härligt att se hur energin kommer t...

Ovido - Quiz & Flashcards