Alla inlägg den 16 juni 2015

Av hubbeshunddagis - 16 juni 2015 05:47

Jag sitter med en stor klump i halsen, en tomhet i magen, ja den där fruktansvärda känslan när man läst/sett eller upplevt något obehagligt. Jag vet att det sker fruktansvärda handlingar mot djur i hela världen, varje dag, MEN jag som person undviker oftast att klicka på just den länken, läsa det inlägget, titta på de bilderna, videon eller när WSPA:s reklam går på TV:n byter jag snabbt. Idag klicka jag på länken, detta innebär att jag kommer att ha svårt att somna i flera dagar, så fort jag går och lägger mig så kommer dessa hemska bilder upp i mitt huvud, och det är alltid samma visa. Men idag kändes det viktigt att läsa om just detta ämne då flertalet hundar avlider varje år pga värmeslag/överhettning. Jag kommer inte att länka till det fruktansvärda jag såg, kortfattat kan jag säga att det gjordes försök på djur i bilar och hur de påverkades av värmen.

Precis som med oss människor så hanterar även våra hundar värmen på helt olika sätt. Hubbe mår bäst utav värme, dock innebär inte detta att han får lov att ligga i solen hela dagen utan skugga, trotts att han nog gärna gjort det. Är det varmt ser jag till att han får i sig mycket vätska, i helgen gjorde vi nötfärsglassar, perfekt för varma dagar, det är både gott och de får i sig vätska på samma gång. Jag har även blötlagt maten vid flera tllfällen, småsaker som gör att jag ser honom få i sig vatten. Vi har även en pool i trädgården där han och Loke kan svalka sig när de själva vill det, den är slittålig och gjord speciellt för hundar men uppskattas även utav Jimmies systerbarn. Loke däremot har ont utav värmen, så i helgen var vi på Hönö Djurbutik och köpte en kylmatta till lillkillen, vilket uppskattades. Den flyttas mellan soffan och sängen och han sover på den näst intill hela natten. (Ja mina hundar sover i sängen) Det jag gillar med kylmattan är att den inte behöver blötas ner och läggas i frysen/kylen. Den blir kall så fort han lägger sig på den. Det finns ett stort utbud utav produkter till era vovvar om de har ont utav värmen och låt fantasin flöda vad gäller hundglass m.m, nu till midsommar blir det kyckling och tonfiskglass till Hubbe och Loke.

 

Kortfattad fakta angående värmeslag samt hund i bil


Hundar svettas inte som vi människor gör, utan flåsar, tappar orken och vill bara ligga och trycka på kalla golv eller i skuggiga hörn av trädgården. Hunden avger värme genom tassarna och kan också kyla ner sig själv ner genom att lägga buken mot marken. Kanske trivs din hund i ett kyltäcke, mår bra av en dusch, ett svalkande bad eller av att bara få ta det lugnt. Undvik att träna, jogga eller cykla med hunden när det är så här varmt. Din hund måste förstås få röra på sig, men ta era promenader tidigt på morgonen och på kvällen när det blivit svalare.

Och förstås – lämna aldrig din hund i en varm bil! Inte utanför mataffären, vårdcentralen eller frisören, eller för att du ska in snabbt på jobbet och hämta några papper. Och självklart inte på någon parkeringsplats i samband med en hundutställning. Det kan snabbt bli mycket varmt i en bil, +30, 40 eller 50 grader, även om det är molnigt ute. Varje år hör vi om hundar som överhettas och dör i stekheta bilar – låt det inte hända!

För att hunden ska må bra på resan – checklista

  • Vid långa bilresor, kör tidigt på morgonen, eftermiddagen eller kvällen, när solen inte står som högst.
  • Se till att hunden har tillgång till kallt, färskt vatten.
  • Stanna ofta och rasta hunden, gärna vid en sjö så att hunden kan svalka sig.
  • Om du måste lämna hunden i bilen en kort stund, tänk på att solen förflyttar sig snabbt. Bilen som nyss stod i skugga kan plötsligt stå mitt i solen.
  • Om du har en kombi – installera grindar eller en bur så att du kan öppna bakluckan och låta hunden få frisk luft när du stannar till.
  • Packa inte bilen så full att lufttillförseln stryps bak till hunden.
  • Bind aldrig hunden i bilens stötfångare, dragkrok eller liknande – om du plötsligt måste flytta bilen eller åka vidare kan det sluta mycket olyckligt!

Lär dig känna igen symtom på överhettning

Håll koll på din hund i sommar, i eller utanför bilen! En hund som flämtar, vinglar, har torra och röda slemhinnor i ögon och mun kan ha drabbats av överhettning – och det är ett allvarligt tillstånd. Den kan även dregla, kräkas och ha diarré. Se till att din hund får vatten, duscha den eller blöt en handduk och blöt ner hundens päls ända in på bara skinnet. Du ska försöka kyla ned den, men gör det försiktigt och inte för fort – det kan få motsatt effekt. Uppsök sedan veterinär!

 

       

Ovido - Quiz & Flashcards