Direktlänk till inlägg 12 juni 2015

Det är svårt att acceptera

Av hubbeshunddagis - 12 juni 2015 06:24

Att se på när ens bästa vän går ifrån valp till ungdom för att sedan övergå till senior är något av det vakraste som finns. Ikväll har Loke varit hos oss i en vecka och visst är det underbart med valpar, att se dem utforska och upptäcka världen samtidigt som man redan från start formar dem till den hund man vill ha. När man åker och väljer ut en valp infinner sig ett riktigt lyckorus i hela kroppen, det är kärlek från första stund, min nya vän, min bästa vän. Inte finns det då en tanke på att det bara är för en begränsad tid, de lever ju tyvärr inte lika länge som oss, även om jag med hela mitt hjärta hade önskat det. Det har nu gått in på fjärde sommaren för mig och Hubbe som Öbor och när jag tänker tillbaka så ser jag hur fort de sista åren förändrats hos Hubbe. Han har blivit gammal, men när man lever ihop varje dag så ser man inte de stora förändringarna förrän man får det svart på vitt framför sig. Man anpassar hela tiden vardagen efter hur dagsformen ser ut för sin vän och anpassar sig sedan efter det. Ett exempel på det är (utan att gå in på hans synfel) för ca tre år sedan slutade vi springa 1 1/2 timma varje dag, vi hade alltid varit ute och motionerat tillsammans tills jag upptäckte att han inte hängde med riktigt, vi övergick till intervaller för att sedan övergå till promenad, och där är vi än idag, det blir inte 1 mil som förr utan snarare 2-3km. Nospartiet som förr var svart har övergått till grått, han sover gärna mer och längre, trotts att det inte finns något stopp i honom under aktiveringsövningar och bus, speciellt med bollen, så är han nöjd med att bara vara med. Han har alltid velat vara nära mig och haft koll på vart jag är men nu håller han sig ännu närmare. Jag ska vara ärlig och säga att jag under en tid börjat bearbeta att han inte kommer att finnas för alltid, inte så att det får gå över styr men jag har säkert som många andra svårt att acceptera att jag inte får behålla honom för alltid. Ändå accepterar jag att det är så det är, en del av livets gång och det finns inget jag eller någon annan kan göra något åt. Jag som alla andra hundägare älskar min hund, jag är så glad och tacksam för honom, hans sätt att vara, hela hans personlighet helt enkelt. Självklart finns det stunder då han gått mig på nerverna, tex när det luktar gott på en liten gräsplätt och han blir helt orubbad och helt insnöad på just det stället. Men att bjuda in en ny familjemedlem som Loke har aldrig kännts mer rätt än nu, han ser redan upp till Hubbe och följer tätt hans fotspår, gör och testar samma som honom även om bästa vännen Love som bara är några månader äldre är mycket roligare att busa med så är Hubbe för mig den perfekta läromästaren för Loke. Skillnaden på valp och senior är stor, jag ser en klokhet i Hubbe, en trygghet,när jag pratar med honom är det precis som han förstår exakt vad jag säger. Han är min bästa vän, jag är tacksam för varje dag vi har tillsammans. Den 20:de augusti fyller han 11år och det ska firas med hundkalas och tårta till både tvåbenta och fyrbenta. Ja kanske gör jag fel som pratar med honom som om han vore människa, ger tårta som om han vore människa och mycket mer, men han är min bästa vän och jag gillar att skämma bort honom, rätt eller fel så har vi, jag och Hubbe hittat en bra balans under alla åren som vi båda är nöjda med. Min hund är min familj, jag sätter dem på en pedistal och går genom vatten och eld för dem, det är det minsta jag kan göra, han ger mig sån kort tid av kärlek, glädje och lycka, då förtjänar han det bästa tillbaka.

       

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av hubbeshunddagis - 12 januari 2016 11:57

Oj, va längesedan vi gjorde ett inlägg här på bloggen, men nu tyckte vi att det var dags igen. Så nu passar vi på medans våra fyrfota vänner får en välförtjänt vila efter promenader och aktiviteter så här står vi med lunchlådan i handen och ska försö...

Av hubbeshunddagis - 19 oktober 2015 07:14

NYHETER PÅ HUBBES HÖSTEN 2015   Vi vill börja med att tacka för det fortsatta förtroendet ni har för oss när ni lämnar era vänner här på Hubbes, vi vill inte göra er avundsjuka men vi har verkligen världens bästa och mest givande jobb som får del...

Av hubbeshunddagis - 23 september 2015 09:50


Nu är hösten här och allt fler hundägare tar med sin fyrbenta familjemedlem till skogen. Men bland prasslande löv och vidsträckta motionsstråk lurar flera faror för hunden. Vi har samlat en del av farorna här och vad du kan tänka på samt tips om fara...

Av hubbeshunddagis - 7 september 2015 11:42


För många hundägare kan kloklippning kännas som en tyngd på axlarna, av rädsla att klippa fel, kanske har man råkat göra det en gång och fått panik, det blöder ju trotts allt en del om man skulle komma åt pulpan. Men jag vill påpeka att det absolut i...

Av hubbeshunddagis - 3 september 2015 07:55

Hösten är här med sina vackra färger och friska vindar. Även om det kommer "lite" regn då och då så känns det faktiskt riktigt härligt. Många av våra gäster har haft det tufft under sommarens varma dagar och det är härligt att se hur energin kommer t...

Ovido - Quiz & Flashcards