Direktlänk till inlägg 25 maj 2015

Heldag på Hundakademin för aktiveringskurs

Av hubbeshunddagis - 25 maj 2015 07:07

Ingenting är omöjligt, det sitter i våra huvuden! Visst har jag varit medveten om det tidgare men när tjejerna på Hundakademin upprepar dessa orden lättar en liten tyngd från mina axlar. Jag bokade kursen för ca 1 månad sedan då jag kände att jag ville ha ny inspiration och tips på hur man kan gå till väga. Att leva med en blind hund innebär att man får lägga upp aktiveringen både fysiskt och psykiskt på ett helt annat sätt. Jag ser det inte som att Hubbe har några begränsningar men vi kanske får gå runt berget istället för över och  det ser jag som en lösning för att skapa de bästa förutsättningarna för honom. Att jag inte tog med honom på kursen kan jag ångra lite idag, för jag vet att han hade tyckt att det var superkul, men för att återgå till att det sitter i våra huvuden så handlade det om att jag inte ville höra hur synd det är om honom osv, men det var ju bara mina förutfattade meningar om människor jag aldrig mött, och det skäms jag över och ber om ursäkt för idag! Jag är stolt över min hund, min BLINDA hund, min Hubbe. Men ibland så känns det lättare att inget säga angående hans synfel för att slippa andras åsikter och de gångerna jag faktiskt inte nämnt att han är blind blir de flesta chokade när de fått reda på sanningen efter att ha sett honom leka, hitta bollen som kastas iväg eller springa rakt till mig på långt avstånd utan att tveka. Men för att återgå till kursen så tog jag med mig min mammas hund Diva, som alltid är positiv till nya aktiviteter och väldigt framåt, dock inte denna dag  då hon inte kom igång förrän kursen närmade sig avslutningstimman. Att hon inte var sammarbetsvillig denna dag kan bero på olika anledningar men det är så otroligt viktigt att se det för vad det är och vi lät därför henne bara vara med och iakta medans jag fick äran att träna med Hundakademins egna Gucci. Divan han dock lära sig "svimma" innan dagen var slut och jag vet inte vem som var mest stolt, jag eller Diva som gjorde ett riktigt glädjeskutt så jag ramla baklänges. Jag fick med mig så otroligt mycket från denna dag, inte bara till min egna hund utan till dagisets alla gäster som kommer att få testa de olika aktiveringsövningarna tillsammans med mig. Jag kan verkligen rekommendera Hundakademin och deras fantastiska utbud av kurser, deras underbara personal som tar varje hund som en enskild  individ och utgår ifrån dess förutsättningar. Jag har redan bokat in Lokes första valpkurs samt freestyle kurs under sommaren. De erbjuder även föreläsningar och utbildningar, om ni är sugna på en kurs eller bara vill veta mer om Hundakademin klicka bara på länken här http://hundakademin.se/

Aktiveringskursen är mestadels praktisk men även en liten del teori. Vi gick igenom just varför det är så viktigt att aktivera sin hund och att det inte behöver vara så märkvärdigt varje gång för att hunden ska uppskatta det. Ta 10 minuter under promenaden, låt hunden arbeta för tex sin frukost, ja det finns inga begränsningar och som sagt INGENTING ÄR OMÖJLIGT!

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av hubbeshunddagis - 12 januari 2016 11:57

Oj, va längesedan vi gjorde ett inlägg här på bloggen, men nu tyckte vi att det var dags igen. Så nu passar vi på medans våra fyrfota vänner får en välförtjänt vila efter promenader och aktiviteter så här står vi med lunchlådan i handen och ska försö...

Av hubbeshunddagis - 19 oktober 2015 07:14

NYHETER PÅ HUBBES HÖSTEN 2015   Vi vill börja med att tacka för det fortsatta förtroendet ni har för oss när ni lämnar era vänner här på Hubbes, vi vill inte göra er avundsjuka men vi har verkligen världens bästa och mest givande jobb som får del...

Av hubbeshunddagis - 23 september 2015 09:50


Nu är hösten här och allt fler hundägare tar med sin fyrbenta familjemedlem till skogen. Men bland prasslande löv och vidsträckta motionsstråk lurar flera faror för hunden. Vi har samlat en del av farorna här och vad du kan tänka på samt tips om fara...

Av hubbeshunddagis - 7 september 2015 11:42


För många hundägare kan kloklippning kännas som en tyngd på axlarna, av rädsla att klippa fel, kanske har man råkat göra det en gång och fått panik, det blöder ju trotts allt en del om man skulle komma åt pulpan. Men jag vill påpeka att det absolut i...

Av hubbeshunddagis - 3 september 2015 07:55

Hösten är här med sina vackra färger och friska vindar. Även om det kommer "lite" regn då och då så känns det faktiskt riktigt härligt. Många av våra gäster har haft det tufft under sommarens varma dagar och det är härligt att se hur energin kommer t...

Ovido - Quiz & Flashcards